Våra hus

Hospitalstorget 3 och Nygatan 36
Hospitalstorget 3 Portlösa - Nygatan-36

Hospitalstorget är en av Linköpings äldsta delar med medeltida fransciskanerkonvent, kyrka och hospital.  Hospitalstorget

Huskroppen mot Nygatan uppfördes på 1760-talet som en tvåvånings stadsbyggnad med salsplan med tillhörande gård. Byggherre var Sven Sondén. I denna gård föddes 1774 Marcus Wallenberg d.y, sedermera biskop i Linköping. År 1856 fick byggmästare Jonas Jonsson (1806-1885) bygglov för om- och nybyggnad. Jonsson bevarade den gamla byggnaden och byggde till längan mot Hospitalstorget. Byggnaden kallades i folkmun för Portlösa eftersom det saknade ingångar mot torget. Bild 1980

Nygatan 40 och Apotekaregatan 3
Nygatan 40 sedd norrut. Trafikskola i den låga byggnaden på Apotekaregatan 3

Innan föreningens nuvarande hus byggdes var fastigheten bebyggd med trähus som ägdes av Magnus Winnerstrand. Där hade Linköpings sparbank sina lokaler från den 1 april 1851 och till den 6 november 1854. Sparbankens verksamhet leddes av kamreraren Winnerstrand och kunderna steg in genom dörrarna från gårdssidan. Winnerstrandska gården sträckte sig från Nygatan 40 till Ruuthska villan på Apotekaregatan 1. Gården ärvdes efter Winnerstrands död av fosterdottern vars släktingar sålde fastigheten till civilingenjör Iwar Ohlsson 1931 som då var en av Linköpings största fastighetsägare.

Digitalt Museum
Till vänster ligger Winnerstrandska gården, Nygatan 40, och rakt fram sys restaurangen i Trädgårdsföreningen som brann ner 1977.
Apotekaregatan i Linköping. Hörnet mot Nygatan. - Bild Linköping / DigitaltMuseum
Winnerstrandska gården - Östergötlands museum / DigitaltMuseum

Winnerstrandska gården revs och nuvarande huskroppar uppfördes 1935 -1936 i funkisstil på Nygatan 40 och Apotekaregatan 3. Husen byggdes som en trevånings och en fyravånings stadsbyggnad med fasad mot Nygatan och Apotekaregatan. Byggherre var Iwar Ohlsson och ritade av Iwar Ohlsson Arkitekt- och Byggnadsbyrå.

I samband med dessa två hus färdigställdes, byggdes en lägre byggnad mellan husen mot Apotekaregatan där det på 1960-talet fanns ett ölkafé. Apotekaregatan sedd mot norr från Trädgårdsgatan Bild kanske från 50-talet.

Under husen finns en gemensam källare.

Nygatan 38.
Nygatan-38 till höger på bilden från 2000

Där nuvarande byggnad är uppförd finns mängder av historisk information. Platsen torde vara en mycket gammal del av Linköpings innerstad. Det finns mycket information att läsa, men vi har tyvärr inte hittat någon enkel sammanställning för just denna adress. Vad vi med säkerhet vet är att en frukt- och konfektyrbutik med namn Druvklasen fanns i det hus som revs 1973 till förmån för vår byggnad.

Druvklasen - Östergötlands museum / DigitaltMuseum

Huskroppen på Nygatan 38 uppfördes 1974-1975 som en trevånings stadsbyggnad i vinkel med en del mot Nygatan och en del in mot gården. Byggherre var Östgöta Byggen AB som ägdes av Göte Törnebäck, Arnold Larsson och Sören Lindgren. Huset ritades av Melker Anderssons Arkitekt- och Ingenjörsbyrå AB.