Apotekaregatan 3 - Hospitalstorget 3 - Nygatan 36-40

Bostadsrättsföreningen tillträdde fastigheten Elddonet 12 den 7 december 2015. Föreningen har ett attraktivt läge 150 m från stora torget och ett stenkast ifrån Trädgårdsföreningen. Föreningen består av 68 lägenheter och 10 kommersiella lokaler i fem delvis hopbyggda hus.

På gården finns också 27 parkeringsplatser och en fin innergård med grillplats, sittgrupper samt växt- och gräsytor. Det finns även 2 st cykelrum och 2 st återvinningsrum. Gatorna och trottoarerna utanför husen är uppvärmda vintertid.

Vår bostadsrättsförening är en så kallad ”äkta bostadsrättsförening" eftersom verksamheten till klart övervägande del består i att till de egna medlemmarna tillhandahålla bostäder i byggnader som ägs av föreningen.

Föreninges medlemmar kan logga in och se detaljerad information om föreningen. Inloggning är enbart för föreningens medlemmar och inloggningsinformation lämnas individuellt på årsstämma eller via e-post.

Hemförsäkring

Som medlem eller hyresgäst i vår fastighet är det viktigt att ha en egen hemförsäkring. Det ligger i ditt intresse.

Föreningen är helförsäkrad via Länsförsäkringar Östgöta och också tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg, som reglerar om och hur en skada ersätts om olyckan är framme i en medlemslägenhet. Det är dock endast ett tillägg till en normal hemförsäkring och täcker alltså inte allt som en vanlig hemförsäkring ersätter.

Bredband och TV

Föreningen har tecknat kollektivt bredband och TV med Telia och alla medlemmar och hyresgäster som så önskat har fått WIFI-router och TV-box. Den utrustningen tillhör lägenheten och ska lämnas kvar vid överlåtelse. Avgiften debiteras tillsammans med månadsavgiften för alla bostadsrätter.

Digital TV
Vår förening är kopplad till ett modernt fibernät (stadsnätet). Fibernätet kopplas via en mediakonverterare till en kopplingsplint (switch i varje hus). Från switchen går det en nätverkskabel till ett nätverksuttag i varje lägenhet (och några lokaler). Genom att ansluta en WiFi-Router med nätverkskabel från nätverksuttaget är vårt kollektiva bredband från Telia tillgängligt (s.k. LAN). För att se digital-TV via bredbandet behövs en TV-box som kopplas till Routern. TVn ansluts sedan via en HDMI-kabel från TV-boxen.

Analog TV via TV-antenn
I föreningen finns även en centralantenn som tar emot en analog TV-signal precis som i TVns barndom. Via en förstärkare är en koaxialkabel seriekopplad med uttag i varje lägenhet och vissa lokaler. För att se det analoga utbudet kopplar man in en koaxialkabel mellan antennuttaget i väggen och TV-apparaten. Moderna TV-apparater kan helt sakna möjlighet att ansluta till denna äldre teknik. I andra nya TV-apparater kan det krävas en speciell inställning för att det ska fungera. Vid ombyggnader av vissa lägenheter har detta uttag tagits bort av lägenhetsinnehavaren.

Tvättstuga

Föreningen har två tvättstugor som finns i källaren på Nygatan 40 och vid entrén till Nygatan 38. I anslutning till tvättstugorna finns ett bokningssystem för att boka tvättid, eller boka tvättid i appen bokatvättid.

Parkeringsplatser

Föreningen har 27 parkeringsplatser. Parkeringsbevakning sköts av Securitas.
Mer information, se Parkering.

Styrelse

Åke Pettersson ordförande